Kutu Fishing

Blogi

Daiwa Haukihaasteen voitto Kutu Fishingille – Uistelukauden avaus

26.04.2016

Saimme kunnian olla yksi kolmesta valitusta tiimistä Hong Kongin ja Daiwan yhteistyössä järjestämässä Daiwa Haukihaasteessa. Kisan ideana oli saada 5 mahdollisimman pitkää haukea. Yhteismitta ratkaisi ja kuvat kaloista toimitettiin järjestäjälle. Kilpailualue oli niinkin rajattu kuin koko Suomi.

Meillä kävi hyvä tuuri, kun Pohjanmaan järvet vapautuivat jäästä juuri kilpailun kynnyksellä. Viikkokin ennemmin olisimme saaneet pilkkiä, mikäli järvelle olisi mieli tehnyt. Toki siinä tapauksessa olisimme suunnanneet merelle.

Kilpailua edeltävänä perjantaina suuntasimme jo kohdejärvelle vähän tutkailemaan, mistä kalaa voisi löytyä. Sitä ei tarvinnut kauaa etsiä, kun takilassa ollutta Islure XL Tuikkaria vietiin huolella. Kyytiin reilun metrin hauki ja treeni oli siltä osalta valmis. Ei muuta kuin mökille miettimään kisan linjoja. Kisa-aika oli melko raju: Lauantaina klo 0:00 sai aloittaa ja sunnuntaina 23:59 kaikki kuvat piti olla lähetettynä. Pitkiä päivä siis tiedossa..

Lauantaina starttasimme heti auringon noustua klo 6 aikoihin. Vehkeet vetoon ja odottamaan sitä isoa. Pientä pulikkaa nousi mukavalla tahdilla. Kisassa tuli ilmoittaa viiden pisimmän yhteismitta molempina päivinä klo 12, 15 ja 18. Ensimmäisessä ilmoituksessa meillä ei ollut yhtään isompaa kalaa ylhäällä, mutta kappaleita oli mukavat 36. Pidimme tässä vaiheessa kilpailussa toista sijaa.

Kello 12 jälkeen lauantaina osuimme ison kalan syöntipiikkiin ja saimme yli metrisen kalan mitalle ja muutamia +90cm kaloja. Kello 15 tilanteessa nousimme ykköseksi, emmekä siitä enää koko viikonloppuna luopuneet. Ennen klo 18 tilannepäivitystä kepitimme vielä toisenkin metrisen veneeseen. Hauki otti keulasäipässä olleeseen uistimeen ja aloitti hirveän myllyn. Ensin veneen alle ja siitä suoraan takilan kuulaan. Uistin tarttui kuulaan ja kelasimme kuulan ylös ja kala kyytiin.

Päivän viimeisessä tilannepäivityksessä paransimme siis vielä tulostamme ja johto kasvoi. Vielä viimeisen päivityksen jälkeen illalla saimme joitain kaloja, jotka paransivat tulosta. Illasta oli kuitenkin selkeästi hiljaisempaa kalojen osalta.

Sunnuntaille emme lähteneet suuremmin muuttamaan taktiikkaa. Starttasimme ennen seitsemää ja siirryimme aavistuksen matalampaan veteen. Tämä tuotti tulosta ja puolen tunnin vedon jälkeen reissun suurin veneeseen: 109cm! Hetken päästä plaanarista taas reipas lähtö ja 106cm kala kyytiin. Tässä vaiheessa meillä oli enää yksi alle metrinen tuloksissa, joka sekin oli 96cm.

Pitkän jauhamisen ja lukuisten +90cm haukien jälkeen saimme juuri ennen klo 18 tilannepäivitystä 101cm kalan kyytiin ja näin meillä oli 5 yli metrin kalaa tuloksessa. Säiden vaihtelut olivat todella rajuja pitkin viikonloppua ja varsinkin sunnuntain lumikuuron jälkeen iso kala selkeästi aktivoitui. Saimme vielä iltaan mennessä useita hyviä kaloja, mutta tulos ei parantunut. Klo 18 tilanteessa olimme kuitenkin selkeässä johtotilanteessa.

Vielä illalla toisena ollut tiimi otti hienon 111cm kalan, mutta sekään ei riittänyt tarpeeksi kirimään etumatkaamme. Hattua täytyy nostaa toisille tiimeille sitkeästä yrittämisestä! Lopputuloksesi meidän osalta jäi 109cm, 106cm, 106cm, 104cm ja 101cm hauet, joten viikonloppua voi pitää onnistuneena. Kisan lopputulos:

Kutu Fishing: 526cm

Team Hajalla: 483cm

Urpoerämies Productions: 418cm

Viikonloppu oli kaiken kaikkiaan todella pitkä ja hieno. Kiitos Hong Kong -kalastuskaupalle ja Daiwalle kisan järjestämisestä. Kiitos myös Islurelle toimivasta uistinpaketista ennen kisaa ja kiitos OPM Kalastustarvike Oy:lle Lowrance Elite 7Ti laitteen toimittamisesta. Ja loppuun vielä kiitos muille tiimeille! Oli hienoa seurata myös teidän kisan kulkua.

Tässä yhteenveto viikonlopusta:

Yhteensä 174 haukea ja 2 kuhaa

5 kpl yli 100cm kaloja

n. 20 kpl yli 90cm kaloja

Vetotunteja yhteensä 27h.

Takaisin blogiin

#kutufishing

Kutu Fishing Periscopessa
Pohjanmaan Mainosteippi Lowrance Electronics Kurre Erä ja Kalastus - Vaasa Karilainen - Vauhtia Vapaa-aikaan Korjaushitsaus Koskinen Islure vieheet