Kutu Fishing

Blogi

Kutu Fishingille 20. sija ensimmäisissä SM-vetouisteluissa

08.08.2017

SM-vetouistelu vedettiin tänä vuonna Viitasaarella ja myös meidän tiimi pääsi tällä kertaa mukaan. Kausi 2015 oli ensimmäinen kausi, kun vedimme koko Pohjanmaa Cupin ja silloin SM-paikkaa ei irronnut. Kaudella 2016 Cupista saavutimme 4. sijan, jolla siis SM-paikka saatiin.

Viitasaarelle saavuimme kisaa edeltävänä maanantaina ja tarkoitus oli harjoitella koko viikko. Maanantaina kävimme ainoastaan muutaman tunnin iltapiston pohjoisen puolella ja tuloksena muutama mittahauki. Tärkeintä avauspäivänä oli kuitenkin testata paljun ja saunan toimivuus majoituspaikassamme. Samassa majoituksessa meidän kanssa vietti viikon myös Pohjanmaan toinen tiimi: Puskajunkkarit  Pasi Huhtalan kipparoimana.

Tiistaista perjantaihin treenailimme sekä eteläistä että pohjoista puolta ja molemmat tuntuivat meille vaikealta. Haukia saimme molemmilta puolilta kohtuullisesti, mutta kuhat olivat kateissa. Molemmilta puolilta kuitenkin muutamia mitallisia (yli 46cm) onnistuimme saamaan. Perjantaina päätimme ottaa treenipäiväksi mukaan myös säipät, koska lauantaille oli luvattu mukavaa matalakeliä. Vedimme ainoastaan muutaman sadan metrin matkan matalaa heinä reunaa ja saimme 4 mittahaukea, 2 mitta-ahventa sekä muutamat hyvät pyöräytykset. Tämä muuttikin suunnitelmat kisaa ajatellen täysin.

Mukavan kokoista treenikuhaa

Lauantai

Kisaan lähdimme siis säipillä. Toki myös plaanarivehkeet ja vavat veneeseen piilotimme, kun ei ollut varmuutta riittääkö kalaa matalassa loppuun asti. Samasta heinän reunasta aloitti myös ehkä kisan kovimmat raippaveneet Sillanpää, Kangasniemi ja Vatanen. Tässä vaiheessa toiveet olivat korkealla, kun meidän lyhyellä treenillä olimme ilmeisesti löytäneet ”parhaan” matalapaikan.

Kello löi 10:00 ja vehkeet vetoon ja potti kyytiin. Pottia vaan ei tälläkään kertaa kuulunut vaan eilen rummutettu heinän reuna oli tyhjä ainakin meidän osalta. Eikä muidenkaan veneessä haavi heilunut sen kummemmin. Kalastimme tunnin verran ja muutaman alamittaisen hauen jälkeen päätimme siirtyä treenissä toimineeseen 7-10m veteen.

Kelkat sivulle ja vehkeet kuuteen metriin. Ehkä 2 min vetoa ja langalta 1,7kg kuha kyytiin. Muutama uusi rinki paikassa ja 2 mittahaukea kyytiin. Toinen tunti meni siis melko lailla nappiin. Tämän jälkeen vaan hiljeni täysin. Teimme jossain vaiheessa siirtymän järven itärannalle, josta saimme yhden mittakuhan. Kun kisa-aikaa oli jäljellä n. 1,5h ja ”paikat” loppuivat. Päätimme siirtyä kelkkojen kanssa heinän reunoihin 1,5-3m vesiin. Jos vaikka eilen matalassa ollut hauki olisi siirtynyt pykälää syvemmälle. Ei yllättäen ollut ja emme saaneet nykyäkään kaloista.

Puntarille veimme kalat mukavan sateen saattelemana ja lopputulos ensimmäisestä päivästä oli 51 sija. Yhteensä veneitä oli n. 150, joten ei sentään ihan viimeisiä oltu.

Lauantain 1,7kg kuha

Sunnuntai

Sunnuntaina kilpailtiin pohjoispuolella Pihkurinselällä, joka oli ainakin monien huhupuheiden mukaan huomattavasti heikompi kalasaaliiden kannalta. Me emme tätä ole toki huomanneet, kun saamme tasaisen vähän kalaa paikasta riippumatta.

Aloitimme kisan Kaamatinperältä, joka toi meille treeneissä eniten mittahaukea. Saimme kisan ensimmäisellä tunnilla hyvän vajaa 6 kg hauen ja muutamia alamittaisia. Kaksi tuntia kiersimme lahtea ja kun mittoja ei kuulunut, siirryimme aivan alueen rajalle Iponlahteen. Täältä saimme toistakymmentä 52-54cm, mutta niillä ei mitään tee, kun alamittana oli 55cm. Täällä pyörimme myös kaksi tuntia ja ilman mittakaloja.

Kisa-aikaa oli jäljellä kaksi tuntia ja näimme useamman säippäveneen kiertämässä heinikkoja ja myös haavit heiluivat jonkin verran. Päätimme toistaa lauantain ei-niin-onnistuneen päätöstaktiikan ja siirryimme kelkkomaan heinän sekaan 1-3m vesiin. Tällä kertaa taktiikka vaan toimi jotenkin. Saimme lähes heti vajaa 2 kg hauen ja lopussa vielä kaksi hyvänkokoista ahventa.

Punnituksen liveseurantaa oli muuten mukava seurata veneestä, kun ajoimme kohti punnitusta ja huomasimme, että tosiaan tämä puoli oli todella vähäkalainen. Meidän lähes naurettava 10,478kg tulos riitti sunnuntaina jopa sijaan 16. Sijoitus nosti myös yhteissijoituksemme kahdelta päivältä sijalle 20, joten reilusti yli odotusten kisa meni.

Mukavaa oli ensimmäistä kertaa olla todellisissa isojen poikien kisoissa. Toivottavasti tänä vuonna lunastamme paikan SM-kisoihin ja myös ensi vuonna pääsemme mukaan mittaamaan tasoamme!

Sunnuntain suurempi hauki

Kisan tulokset

Hienoja veneitä kisassa riitti

Takaisin blogiin

#kutufishing

Kutu Fishing Periscopessa
Pohjanmaan Mainosteippi Lowrance Electronics Kurre Erä ja Kalastus - Vaasa Karilainen - Vauhtia Vapaa-aikaan Korjaushitsaus Koskinen Islure vieheet