Kutu Fishing

Blogi

Pohjanmaa CUP Evijärvi

08.06.2014

Keväällä päätimme että kaudella 2014 osallistumme muutamaan Pohjanmaa CUP:n osakilpailuun, jotta järvet alkaisivat tulla tutuksi ja ylipäätään että saisimme kilpailukokemusta. Kilpailuja ei ennen Evijärveä ollut takana kuin kaksi pikkukisaa Kivi- ja Levalammella. Myöskään pitkillä vavoilla eli säipillä kalastuksesta ei vielä ollut juurikaan kokemusta.

Toukokuussa tehdyt reissut Vassoriin toimivat hyvänä treeniinä, kun välillä 6 vavassa oli kala yhtäaikaa kiinni ja yhteensäkkin haukea nousi reilusti yli 100 kappaletta keskipainon ollessa kahden kilon luokkaa. Keväällä kepitimme mm. 5.9 kiloisen Kivi- ja Levalammelta sekä 5.7 kiloisen Vassorista 6.4 metrin vavalla. Hieman on hankalaa heittovehkeisiin tottuneelle kalastajalle.

Evijärvellä kävimme viikko ennen kisaa muutaman tunnin tutustumisreissun tekemässä ja kalaakin löysimme jonkin verran muutamasta paikasta. Ennen kilpailua saavuimme perjantaina pelipaikalle ja kävimme vielä illasta muutamia uusia paikkoja kokeilemassa.

Kilpailu starttasi kello 14:00 ja päätimme aloittaa väliköstä, josta saimme muutamia mittakaloja ja hieman isompikin kävi näyttäytymässä. Evijärven kilpailussa hauen alamitta oli melko suuri 60cm ja varsinkin treeneissä muutaman milliin / sentin alituksia tuli useampia. Ensimmäisestä paikasta alkoi suhteellisen tasaisesti tulla mittahaukea, ei kuitenkaan mitään suurempaa. Jatkoimme tarkasti matalikon ja heinikkojen reunojen uistelua. Yhdessä lumpeen peittämässä lahdessa kävi yhdellä kierroksella hieman isompi kiinni ja ajoimme vielä pari kierrosta ja sitten tärähti! Lumpeen seasta nousi hetken taistelun ja tärinän jälkeen 5900g painava hauki ja Pohjanmaa Cupissahan se tarkoittaa tuplapisteitä. Hieman tämän jälkeen saimme vielä veneeseen vielä n. 3kg hauen sekä muutamia pienempiä mitallisia.

Kilpailun puolivälin paikkeilla kävimme hieman kaueampana treeneissä löydetyssä lahdessa. Sieltä onnistuimmekin kepittämään mukavan 90cm hauen, mutta painoa oli vain 3,8 kiloa. Aikaisempi haukikin oli 90cm, mutta tämä oli hieman laihemassa kunnossa. Lahti ei antanut enää enempää kalaa, ja päätimme siirtyä takaisin aloituspaikkaan.

Pian saavuttuamme takaisin alkoi semmoinen sade, että oksat pois. Sade kyllä lamaannutti tekemisemme täysin ja heinät roikkuivat uistimissa liian kauan. Onneksi sade kuitenkin lakkasi vielä vajaaa tunti ennen kisan loppua ja pystyimme kunnolla jatkamaan. Saimmekin vielä aloituspaikasta 3 mitallista haukea. En tiedä mistä ihmeen syystä emme yrittäneet ahventa aiemmin, kun sillä oli kuitenkin viiden kerroin. Kilpailun lopussa saimme vielä muutaman ahvenenkin. Pieni pelko perseessä oli kuitenkin, että ahventa pitäisi olla enemmän.

Punnitusjonoon saavuttaessa pelko kävi mukavasti toteen. Melkoisia ahvenpusseja porukka oli kerännyt järvestä. Määrällisesti meidän kalasaaliis oli jopa yksi suurimpia, mutta ahvenilla vietiin tällä kertaa kärkisijoitukset. Lopputuloksena kuitenkin loistava 11. sija kuudenkymmenen veneen joukosta. Tästä onkin hieman hankala lähteä parantamaan, kun ehkä vähän tuuriakin oli kisassa mukana. Toisaalta pysyimme kyllä hyvin treeneissä löydetyillä paikoilla emmekä lähteneet seilaamaan sokkona. Seuraavan kerran olemme Pohjanmaa CUP:ssa mukana Patanan Uistelussa.

Takaisin blogiin

#kutufishing

Kutu Fishing Periscopessa
Pohjanmaan Mainosteippi Lowrance Electronics Kurre Erä ja Kalastus - Vaasa Karilainen - Vauhtia Vapaa-aikaan Korjaushitsaus Koskinen Islure vieheet